Nedelja, 1. 9. 2019 ob 10.00 uri spominska sveta maša na Vranje pečine pri Zaplani.
Ne, da sovražim, da ljubim, sem na svetu! (Sofokles,
Antigona)
Doživetje odpuščanja je za človeka
odkritje, da ni sam izvor svojega življenja, ampak da mu je le-to
podarjeno. Značilno je, da je glagol odpustiti v mnogih jezikih
blizu glagolu "dati". Izkustvo odpuščanja je hkrati
izkustvo podarjenosti bivanja
Po besedah Janeza Pavla II.
je odpuščanje znamenje notranje moči, svobode in poguma, predvsem
pa Božje delo. Tako se človeški vidik odpuščanja, ki je prav
tako pomemben dopolnjuje s teološkim, ki pomeni novo raven kvalitete
bivanja. Vsak človek na tem svetu je v svoji krhkosti potreben
odpuščanja. To se kaže predvsem v njegovi ponižnosti, da
odpuščanje sočloveka in Boga iskreno sprejema. Prav tako pa je
vsakdo poklican, da odpušča, kajti le tako je mogoče presekati
začarani krog maščevanja in sovraštva. ne more priti do nove
kvalitete odnosov v družbi.
Odpuščanje kot
nova kvaliteta bivanja in medsebojnih odnosov
Krščanski
Bog je Bog neomejenega odpuščanja. Bog Jezusa Kristusa je predvsem
Bog, ki je ljudem po svojem Sinu oznanil, da jim odpušča njihovo
krivdo. Njegove besede in dejanja izpričujejo, kako trdno je ta
resnica utemeljena v Svetem pismu. V evangelijih pomeni odpuščanje
prelom z določeno logiko človeških odnosov, ki se ravnajo po
načelu pravičnega povračila. V govoru na gori Jezus pravi:
"Slišali ste, da je bilo rečeno: 'Oko za oko in zob za zob.'
Jaz pa vam pravim: ne upirajte se hudobnežu, ampak če te kdo udari
po desnem licu, mu nastavi še levo. Če se hoče kdo pravdati s
teboj in ti vzeti obleko, mu pusti še plašč. Če te kdo prisili
eno miljo daleč, pojdi z njim dve" (Mt 5, 38-41).
Na
podlagi gornjih besed bi morda kdo pomislil, da je bil Jezus naivnež.
Toda tisto kar hoče povedati, je nekaj čisto drugega. Ne zahteva
pasivnosti, niti tega, da bi se morali odpovedati boju proti zlu in
temeljnemu prizadevanju za resnico in pravičnost. Pokaže le na to,
da vračanje zla z enakim zlom, četudi v imenu pravičnosti, ne
spremeni človeške družbe. Potrebna je neka nova drža, ki ne išče
mere v tem, kar se je že zgodilo, ampak dejanje, ki ustvarja nekaj
novega in preseka začarani krog sovraštva. Drugače se neizogibno
zapiramo v logiko neprestanega ponavljanja istega. Ta logika je v
svojem izhodišču destruktivna in v končni fazi vodi v izključitev
ali smrt vsaj enega od nasprotnikov.
In ta novost, to
presekanje začaranega kroga sovraštva, je navzoča prav v
odpuščanju. To ne pomeni pozabljanje tega, kar se je zgodilo, pač
pa je pogumna odločitev za neko novo prihodnost, drugačno, kot jo
zahtevajo pretekla in v spominu obnovljena dejanja. Dejanje
odpuščanja človeka osvobaja in mu daje moči, da stopi v avanturo
srečanja z drugim. Odpuščanje tako odpira novo upanje in novo
prihodnost ter s tem tudi novo kvaliteto bivanja tako na osebni kot
tudi družbeni ravni. Lahko si predstavljamo prihodnost hromega, ko
mu Jezus ne bi bil odpustil in ga ozdravil; ali pa prihodnost
obsojene prešuštnice in njenih tožnikov. Takoj ko je prekinjen
zakon neprestanega ponavljanja ali povračila, je prihodnost
nepredvidljiva in odprta. Tako torej verujoči človek v odpuščanju
posnema Boga Stvarnika. Do človeka, ki mu odpušča, ustvarja nov
odnos. Odpuščanje v temelju spreminja medčloveške odnose in s tem
razodeva obličje Boga.
Odpustimo, toda ne
pozabimo!
Kar pogosto slišimo trditev, da zares
odpusti le tisti, ki tudi pozabi. A dogaja se, da se ravno zaradi
močne želje, da bi pozabili, ohranja živ spomin na nekdanjo
žalitev ali rano. Nemoč pozabiti spremljajo občutki krivde: človek
se čuti krivega za neodpuščanje, ker ne more pozabiti. V Parizu so
postavili spomenik Francozom, ki so bili deportirani v nemška
koncentracijska taborišča. Nad portalom stoji napis: Odpustimo,
toda nikoli ne pozabimo!" Morda bi se kdo spotaknil ob tem
stavku, toda vedeti moramo, da je osnovno sporočilo Jezusovih besed
in dejanj medsebojno odpuščanje, nikoli pa ni zahteval, naj
pozabljamo. Resnična krepost odpuščanja se namreč pokaže ravno
tedaj, ko se človek tudi spominja. Če bi namreč mogel pozabiti, mu
navsezadnje sploh ne bi bilo treba odpustiti, saj za to ne bi bilo
več razloga. Ker pa mu je zlo, ki se je zgodilo, še predobro v
spominu, zato more tudi iz vsega srca odpustiti. In prav to je
odločilna točka odpuščanja: nikakor ne gre za pozabljanje, ampak
za osvoboditev od notranje jeze, resentimenta in želje po
maščevanju, kar vse razjeda sleherno vlakno človekovega bitja.
Odpuščanje v tem smislu torej pomeni v spominu obnoviti
preteklost, jo s tem "predelati" in napraviti za del lastne
zgodovine. Pri spominjanju pretekle krivice človek radikalno
spremeni svoj položaj, ko sprosti in osvobodi svoja negativna čustva
in jih s tem tudi odpravi. Jeza na tistega, ki je storil krivico, ki
je obremenjevala spomin, se razkroji in človek se lahko tako
notranje osvobodi in začne bolj polno življenje. To je možno zato,
ker človek začne v drugem gledati več kot pa samo nekoga, ki mu je
prizadel nasilje in krivico. Ko odpuščam, razlikujem med človekom,
ki mi je povzročil krivico, in med to krivico samo. Drugega presojam
po njegovi vrednosti, ki jo ima kot človeška oseba, ki prav tako
kot jaz živi v nepopolnem svetu, zaznamovanem z različnimi
konflikti.
V ustvarjalnem dejanju spominjanja prikličem
osebo, ki mi je storila krivico, pred oči duha, a obenem grem prek
tega. V njem ne gledam več samo povzročitelja krivice, ampak ga
dojemam na neki globlji ravni - na tisti ravni, na kateri je kljub
človeški slabosti in omejenosti človek, neponovljiv in dragocen
prav tako kot jaz. V takšni obliki spominjanja, ki je globoko
prežeto z odpuščanjem, pa tudi samega sebe razumevam in doživljam
na čisto nov način: ne le kot žrtev ali užaljenega človeka,
ampak kot nekoga, ki se je sposoben dvigniti nad krivico. Odpuščanje
je navsezadnje dejanje vere v temeljno dobrost in dobroto človeka.
Odpuščanje torej pomeni pripravljenost, da prepustim
preteklosti to, kar se je zgodilo in ne pustim, da bi imelo zadnjo
besedo nad osebo drugega in nad menoj. Je dejanje sprejemanja in
poenotenja: boleče izkustvo sprejmem v lastno zgodovino kot pretekli
dogodek, ki ne določa več moje prihodnosti. Ko govorimo o
odpuščanju, se vedno znova srečujemo s težavo da je krivico ali
žalitev nemogoče odpustiti in pozabiti. Gledano samo človeško, bi
težko našli odgovor na to težko vprašanje. Toda odpuščanje gre
veliko dlje od pozabljanja. Stoji namreč na ravni milosti. Doživetje
odpuščanja je za človeka odkritje, da ni sam izvor svojega
življenja, ampak da mu je le-to podarjeno. Značilno je, da je
glagol odpustiti v mnogih jezikih blizu glagolu "dati".
Izkustvo odpuščanja je hkrati izkustvo podarjenosti bivanja.
Msgr.
dr. Anton Jamnik
Ljubljanski pomožni škof
Nagovor Jože Leskovec za Nova slovenska Zaveza